2016-05-16

UX-kurs del 10: Interaktionsdesign, designmönster

Smörmönster

Åkej. Sist pratade vi ju lite om vad interaktionsdesign är och vad man har det till. Idag tänkte jag prata om den lates lösning, nämligen designmönster.

Ett designmönster är ett färdigt designkoncept för olika sammanhang och behov. Du känner till flera av dem varesig du vill eller ej. Till exempel hamburgerikonen, datumväljaren, ordbehandlarformateringsraden ovanför textytan. Och så vidare. Det finns även andra typer av designmönster som är mer konceptuella, som till exempel mobile first, som går ut på att man börjar designa för små apparater först.

jag tänkte prata lite kortfattat om hur du kan använda designmönster och var du hittar dem.

Men först ett varningens ord om designmönster. Det finns såna som är dåliga , för ett designmönster är inte automatiskt bra bara för att det existerar. Det är ungefär som mat. All mat som finns existerar, men all mat är inte god. Ät inte äcklig mat och använd inte dåliga designmönster.


Varför designmönster?

Du kör ett designmönster av två skäl: 
  • Det är dumt att uppfinna hjulet om någon annan grottmänniska redan gjort det.
  • Det är sannolikt att en användare känner igen något som finns på fler ställen. Igenkänning är svårt att överskatta i UX-sammanhang och är en sorts (med all rätt) helig UX-kossa.
Hur vet man då vilket designmönster som är bäst för just dina användare? Det vet man dessvärre inte. Designmönstren är en genväg, men det är ju inte säkert att det är rätt sorts genväg. För att veta det måste man testa grejerna. Som vanligt.

Alltså, det finns kanske inte så mycket mer att säga om designmönster. Eller så fins det massor, men jag föreslår att du istället kollar själv, så jag drar upp några länkar också:


Och en bra bok:

Inga kommentarer: