2016-05-26

UX-kurs del 14: UX-strategi

Innan vintern ska vi ha intagit Moskva, tagit fram personor och gjort användningstester!

Oh. My. God. Strategi. Hur jävla coolt är inte det? Man måste ha en strategi, annars kollapsar allt, det vet ju alla. Eller hur? Och en strategi bör vara genomtänkt in i minsta detalj, och en strategi ska vara frukten av många års hårt arbete, för hur ska man annars kunna veta att den är sann?

Well, det är klart man bör ha en strategi för användarupplevelsen, men tyvärr är ordet strategi behäftat med en massa jobbiga undertoner som ställer till det en del när man använder det begreppet. Strategi kommer från den militära världen men strategi i IT-världen och strategi i den militära världen är inte riktigt samma sak. Om du frågar en militär om strategi så handlar det i princip om hur man ska göra för att skydda sitt land, på en väldigt hög abstraktionsnivå och med mängder av inräknade parametrar. Det handlar alltså om grejer på internationell nivå. 

När vi pratar UX-strategi så bör det vara lite mindre uppstyrt. Men inte i betydelsen slappt, utan i betydelsen lättrörligt och mer kortsiktigt. För saker som är väldigt uppstyrda och väldigt långsiktiga tar lång tid att ta fram. Och saker som tar tid att ta fram hinner bli gamla innan de sjösätts.

Vad är du UX-strategi och hur fixar man ihop en sån?

Jo, UX-strategi handlar i korthet om hur du ska möta användare/kunder och hur de ska hjälpa dig att uppnå de verksamhetsmål som finns. "Men håll i dina hästar nu, säger den minnesgode, det här låter ju lite om en effektkarta?"

Ja, vilken lustig slump va? Givetvis är det så att du kan använda en effektkarta för att dokumentera din ux-strategi och givetvis är det så att du kan använda metoden effektkartläggning för att ta fram din ux-strategi. Finurligt! Det räcker alltså med att vara någorlunda haj på effektkartläggning så kan du skriva ux-strateg på din linkedin-profil!?

Nja. Det kräver faktiskt lite mer. Till exempel är det ju en bra idé om du kan hjälpa till med att identifera just UX-aktiviteter som ska bidra till med att nå målen. Och för det kanske du måste ha åtminstone ett par fler ess i rockärmen än bara effektkartor.

Så vilken typ av frågor behöver din ux-strategi svara på? Jo det rör sig om saker som gör att din tjänst/produkt/grej blir mer populär hos kunderna/användarna, till exempel. Jag drar som vanligt hypotetiska exempel ur min hatt, men det kan exempelvis vara:

  • Vilka är våra kunder/användare?
    • Gör Målgruppsanalys med intervjuer etc
    • Titta i våra analysverktyg för att kombinera statistik med kvalitativt
  • Hur ska vi nå fler kunder/användare?
    • Analysera intervjuresultat
    • Benchmarka mot våra konkurrenter, vad har de som vi saknar och vice versa?
  • Vilka drivkrafter har kunderna/användarna?
    • Intervjuer med användare
  • Vad saknar vi för att tillgodose deras drivkrafter?
    • Gör en genomlysning av vår verksamhet- supportkedjan, marknadsföring, kundbemötande i sociala medier etc för att förstå vad vi behöver ändra internt
    • Jämför vår upplevelse av oss själva med kundernas/användarnas bild av oss
  • Hur gör vi för att tillgodose dem?
    • Ta fram actions på de svagheter som finns och utvärdera kontinuerligt
  • Vad i vår tjänst har svagheter och var finns styrkorna?
    • Gör en kundresekarta och identifiera svagheter och styrkor
Om du jobbar med att försöka införa en designkultur i din organisation så kanske andra typer av punkter också ingår, som till exempel:
  • Hur gör vi UX-aktiviter mer synliga på företaget?
    • Skriv anteckningar när du intervjuar användare och skicka ut till kollegorna
    • Ta fram personor och distribuera till alla på företaget
    • Bli bättre på att sätta upp designskisser och liknande på väggarna, så att alla får se vad vi håller på med 
  • Hur får vi kollegorna att få upp ögonen för vad UX är?
    • Få kollegorna att läsa om och prata om den där ux-kraschkursen som finns på webben
    • Ett par kollegor deltar på användningstesterna varje gång
    • Köp in lättlästa böcker och diskutera dem med kollegorna
    • Ha återkommande UX-designföreläsningar
UX-strategin är alltså ett sätt att identifiera mål, ta fram nuläge och se vad som kan göras för att målen ska uppstå. 


2 kommentarer:

Unknown sa...

Hej! Jag saknar lite om hur man kan tänka när utveckla något? är det vettigt att göra allt på en gång eller ska göra det i steg? Du har säkert hört om MVP och sedan fortsätta? Hör Lean UX in här kanske? eller hör det inte hemma i UX-strategi?

30minuterskonst sa...

Hej! Tack för kommentaren!
Jag ska sno ihop ett knyt ihop säcken-inlägg, stay tuned!

/Eric