2016-05-10

UX-kurs del 6: Bias

Allt går att illustrera med Dilbert

Sist pratade vi om intervjuer och hur man gör och inte gör). Idag ska vi prata lite om bias. Bias rimmar (nästan) på bajs och det är för roligt för att vara en slump. Vad är det för ord egentligen?? Enligt engelska wikipedia är Bias: "...an inclination or outlook to present or hold a partial perspective, often accompanied by a refusal to consider the possible merits of alternative points of view."

Bias är något du ägnar dig åt dagligen och för det mesta är det kanske inte hela världen (så länge det inte handlar om korkade uppfattningar om andra människor), men när du sysslar med något pseudovetenskapligt som UX-design så är det lite extra viktigt att ha koll på det hela. För genom bias så kan du enkelt bortse från jobbiga sanningar bara för att du bestämt dig för att det är på något annat sätt. Och när du tolkar verkligheten på ett sätt som gör att det du redan bestämt dig för är sant så blir ju resultatet av det du gör rätt dåligt, särskilt som ditt jobb går ut på att att designa grejer som ska hjälpa människor på ett eller annat vis.


Jag tänkte så här att jag går igenom ett par olika typer av vanliga bias som en UX-person (och alla andra) ska akta sig för. Verkar det vettigt? Ingen säger emot, det måste betyda att jag har rätt. Najs! 


Eftersom jag inte vet vad de här biasarna (heter det så?) kallas på svenska så får det bli på utrikiska.



Confirmation bias

Vi börjar med nummer ett, the king of bias, den bias som ställer till det mest, Nämligen Confirmation Bias. Håll er borta från den!
Confirmation bias är att du helt enkelt inte bryr dig om saker som indikerar att du har fel. Du väljer att bortse från saker som tyder på att din hypotes inte stämmer och det ställer till det en hel del när du jobbar hypotesdrivet, minst sagt. Att ägna sig åt confirmation bias är som att vara häxjägare på medeltiden. Allt upptänkligt är bevis på att kvinnan framför dig är en häxa, trots att hon varken kan flyga eller stjäla mjölk från grannarna på magisk väg. 

Hur slipper man då confirmation bias? Det är faktiskt rätt svårt, men det finns några knep. Det bästa men kanske svåraste är att försöka frikoppla sin idé eller sitt koncept från sitt ego. Det finns ingen personlig förlust i att din hypotes visar sig vara falsk. För målet är ju att tjänsten du jobbar med ska bli så bra som möjligt, inte att du ska vinna någon sorts "envisaste ux-designern of the year award". Ett annat knep är att inte sluta söka information så fort man fått sin hypotes bekräftad, utan att fortsätta försöka att hitta svagheter i det man tror är sant.



Anchoring

Den första informationen du fick om något väger tyngre än nästkommande informations-bitar. Skitkorkat och skitvanligt. Standardexemplet i litteraturen brukar vara att man låser sig vid det första budet när man ska köpa en beggad bil och tror att man gör en bra affär bara man får ner priset lite. Trots att även det prutade priset är för högt. Faktum är att det här funkar ibland som ett dark pattern vid försäljning. Så be aware nästa gång du ska köpa något. Blir du "anchorad"? Ja förmodligen. 

Hur översätts då detta till min lilla UX-bubbla? Jo så här: du har fått i uppdrag att ta fram eller göra om en grej av något slag. Det första du gör är att samla ihop data, information, så att du kan fatta någorlunda rimliga beslut kring design, målgrupper och yadayada. Ponera nu att den första stakeholdern (hen kanske är någon form av chef eller annan höjdare) du träffar säger att målgruppen stressade småbarnsföräldrar är viktigaste målgruppen. "Sweet!", tänker du och stoppar in den här vad du tror mycket värdefulla informationen i din hjärnas lilla bankfack. När du sedan träffar andra personer och kikar på statistik etc så ligger det där första lilla guldkornet där i ditt undermedvetna (eller övermedvetna, jag har ingen aning om vad "ditt undermetvetna" egentligen betyder) och ställer till det för dig. För visst var det så att stressade småbarnsföräldrar var jäkligt viktigt ändå, på något vis. Trots att övrigt data inte visar på det överhuvudtaget. OK, vi säger väl att stressade småbarnsföräldrar är ganska viktigt åtminstone. Det verkar ju helt klart rimligt i alla fall!


Lessen grabben eller tjejen, Anchoring bias har just fuckat ditt data...



Groupthink

Jag vet inte om groupthink rent definitionsmässigt är en bias, men det är om inte annat något som definitionsmässigt pajar för dig om du inte skärper till dig. Så här:
Groupthink handlar om att en medlemmarna i en grupp undviker att ta upp kontroversiella saker eller frågeställningar som uppfattas som störiga eller hotande på ett eller annat sätt. Allt för att inte skada eller störa harmonin i gruppen. Det låter ju trevligt på alla sätt och vis, vem vill inte vara med i en harmonisk grupp?Dessvärre är det så att groupthink ligger bakom en jäkla massa misslyckade projekt av olika slag. 

Ponera att du upptäcker att stressade småbarnsföräldrar inte alls är en relevant målgrupp. Ponera även att konsensus i projektet är att stressade småbarnföräldrar är sjukt viktiga. Ponera slutligen att tjänsten äntligen ska lanseras: appen är klar, webbsajten ska putsas lite bara, reklamkampanjen är betald och Informationsbreven är på tryckeriet. Hur pepp är du då på att berätta för projektet, ledningsgruppen och beställarna att projektet är dömt att misslyckas? Inte så värst va? Fy 17. Tungt läge, men hade du bara vågat ta upp det för ett halvår sedan så hade det kanske inte varit någon katastrof. Men du var för rädd att säga något då.  När du sedan tar upp det diskret med en kollega när ni fikar, så visar det sig att kollegan också känner till det hela. Hej Groupthink!


Tur att ni inte jobbade med att bygga en rymdraket.


Det bästa sättet att undvika groupthink är förmodligen att inse att det finns. Och att inte bara acceptera utan även gynna kritiskt tänkande och öppen dialog i projektet och på jobbet. Annars kan det gå fullständigt åt skogen.



Hur undviker du bias?

Ja, alltså. Det går inte att undvika bias. Jag tror det ligger djupt i vår natur med bias. Att det evolutionärt finns vissa fördelar med bias. Men det betyder ju inte att det alltid är bra, särskilt inte nere på individnivå eller ens gruppnivå. Jag tror det bästa sättet att minimera skadorna som uppstår är att diskutera och vara medveten om att bias existerar. På så sätt blir det möjligt att identifiera bias och därmed minska verkningarna.

Det finns mängder av andra bias att hålla koll på, men det här får räcka för den här gången.

Inga kommentarer: