2016-05-02

UX-kursen del ett: Vad är UX?


Jag tänkte dra igång en UX-kurs här på bloggen för den hugade. Tanken är att fixa inlägg med jämna mellanrum som funkar som en sorts ux-kurs.  Håll i hatten för nu kör vi! Del ett, Vad är UX?

För länge sedan, kanske 2002, började jag jobba med UX. Fast då hette det inte UX. I alla fall inte på Scania. Där hette det att man var användbarhetsarkitekt. Jag tror att jag kan ha varit med och myntat det begreppet just där. Förlåt i så fall, för en mer pompös titel får man ju leta efter.

Hur som helst: en vanlig grej där var att andra pratade om användarvänlighet och det kändes lite störigt, eftersom användbarhet och användarvänlighet inte är samma sak. Särskilt inte för en användbarhetsarkitekt! En grej skulle vara användbar och effektiv och nyttig. Annars fick grejen inte något seal of approval av den här användbarhetsarkitekten, kan jag ju säga!

Jag trodde under flera år att uttrycket användarvänlig skulle försvinna in i den historiska dimman och att folk skulle börja använda mer rimliga begrepp, men än i denna dag så dyker uttrycket upp. Och användbarhetsarkitekten inom mig blir akademiskt irriterad.

UX-designern inom mig däremot, blir lite peppad! Varför då då, frågar sig den frågvise.

Jo, UX är något mer än användbarhet. Användbarhet är givetvis viktiga saker. Något måste vara användbart, annars används det inte. Men en grej måste vara mer än bara användbar. En grej måste skapa någon form av positiv känsla för att användas. Annars hade alla handlat blåvitt när de köpte mat. 

Det finns alltså något utöver det användbara inom UX. Det finns det användarvänliga, vem vill inte ha vänliga tjänster, lixom?

Det finns också det effektiva, det roliga, det trygga, det allomfattande, det som skapar "delight", det som är nyttigt, det som är onyttigt, det experimentella, det traditionella, det som är asviktigt för hela samhället och det som är en helt meningslös kampanjsajt för en energiläsk.


Allt detta är UX. User Experience. Coolt va!?

Nästa gång ska jag hitta på ngt mer konkret. Stay tuned!

2 kommentarer:

Emil sa...

"handlat blåvitt" - Det förstår nog ingen under 35 :)

Jag tycker att den här förklarar det bra: https://media-mediatemple.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2012/06/maslow.jpg Vi hade inte haft UX idag om vi inte hade användbarhet igår.

30minuterskonst sa...

Nej, men nu är jag ju över 40 så det funkar för mig, hehe.

Första gången jag ser Maslows behovshumbugtrappa användas till ngtn nyttigt btw!!