2016-05-03

UX-kursen del två: Mål som mål

"Mmm-kay?"

Hej hej, vi kör väl ett kurstillfälle till va?

Nu när vi vet vad UX är så tänkte jag att vi ska prata om två sorters mål som är viktiga. Vi pratar inte om mellanmål eller något mål i någon viktig fotbollsmatch (här får någon fylla på för jag har inte den blekaste aning om vad jag pratar om nu), utan de till namnet föga upphetsande målen verksamhetsmål och användningsmål.

Vad är det nu då och varför ska vi prata om något sånt? Jag trodde vi skulle snacka användargränssnitt, säger den otålige. Jaja, det kommer väl sånt också någon gång, men nu snackar vi om mål. OK? OK.

Verksamhetsmål är något som en organisation vill uppnå. Det kan till exempel vara något så oerhört sexigt som att man vill minska antalet telefonsamtal till supporten, eftersom det är dyrare att bemanna en telefonsupport än att få folk att kolla FAQ:n. Nu är det ju dessvärre så att alla vet ju att en FAQ är i 11 fall av 10 meningslöst trams, därför ringer man telefonsupporten när man har ett problem, eftersom man vill ha hjälp med det problem man har. Och se där, nu har vi även hittat ett användningsmål! Så enkelt var det!


Dessvärre är det ju så att verksamhetsmål och användningsmål inte alltid är kompisar med varandra. Se bara exemplet ovan. 

För den som behöver bilder för att förstå så föreslår jag istället att kolla in Mr. Business och Unikitty här nedanför från legofilmen. Mr Business vill ha ordning på legot och ska dra igång sin superlimfestival en torsdagskväll för att göra allt lego ihoplimmat , medan Unikitty med flera vill ha kul och bygga grejer utan instruktioner. 


Allt måste vara fastlimmat, goddammit

Jag vill skoja runt i mitt sagoland och bygga regnbågar och annat kul!
Och får jag inte det, så LACKAR JAG UR!!! GRAAAAAHHHHH!!!!!

Nåja. Genom gudomligt ingripande så löser det löser sig ju i filmen till slut i med att Mr. Business lägger sig platt och låter alla bygga med hans lego. 

Dessvärre så är gudomligt ingripande rätt ovanligt i verkligheten. Och ibland fattar organisationer inte att om de vill att deras mål ska blir verklighet så måste de hjälpa användarna att få deras mål att bli tillgodosedda. Annars blir supporten nedringd trots de fantastiska FAQ-sidorna som chefen bestämde var en bra idé på det där mötet en gång.

Mr Business här ovan måste helt enkelt fatta att Unikitty kommer att ringa till supporten ända tills Unikittys användningsmål (alltså att få hjälp när hjälp behövs) är tillgodosedda. 

Och det är ux-designerns jobb att hjälpa till med att både Unikittys och Mr. Business´ mål blir uppfyllda. 

Jag tar det en gång till och kursivt så det syns hur himla viktigt det är: 

Om du vill att dina verksamhetsmål ska gå i uppfyllelse så måste du dels förstå användningsmålen och dels se till att att de också blir uppfyllda. 


Så ja. Hårda ord från en hård man. Nästa gång pratar vi om effektkartor!

Inga kommentarer: